Wydział Infrastruktury i Rozwoju ŚUW

www.kielce.uw.gov.pl

WYDZIAŁ

Aktualnie znajdujesz się na:

REGULAMIN

ŚWIĘTOKRZYSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO

W KIELCACH

(wyciąg dotyczący Wydziału Infrastruktury i Rozwoju)

 

Rozdział 19

Wydział Infrastruktury i Rozwoju

 

§ 76. 1. W skład Wydziału Infrastruktury i Rozwoju wchodzą:

1) Oddział Orzecznictwa Administracji Architektoniczno-Budowlanej      symbol „IR.I.”;

2) Oddział Budownictwa                                                                                  symbol „IR.II.”;

3) Oddział Ochrony Środowiska i Rolnictwa                                               symbol „IR.III.”;

4) Oddział Realizacji Programów Rozwojowych                                        symbol „IR.IV.”;

5) Oddział Transportu i Zarządzania Ruchem                                             symbol „IR. V.”;

2. W Wydziale Infrastruktury i Rozwoju istnieje jedno stanowisko zastępcy dyrektora.

 

§ 77. 1. Do podstawowego zakresu działania Wydziału Infrastruktury i Rozwoju należy realizacja zadań Wojewody wynikających w szczególności z:

1) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, w tym:

a) nadzór i kontrola przestrzegania przepisów ustawy,

b) wykonywanie zadań organu I instancji w sprawach obiektów i robot budowlanych hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi; dróg publicznych krajowych i wojewódzkich wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymywania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu - niezwiązanymi z użytkowaniem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek; usytuowanych na obszarze kolejowym; linii kolejowych wraz z infrastrukturą kolejową, obiektami, urządzeniami, służącymi do utrzymania tej infrastruktury i transportu kolejowego a także sieciami uzbrojenia terenu lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi; usytuowanych na terenach zamkniętych, dotyczących strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, elektrowni wiatrowych, inwestycji Krajowego Zasobu Nieruchomości,

c) wykonywanie zadań organu II instancji w tym: wydawanie decyzji, analiza/korekta Rejestru Wniosków Decyzji i Zgłoszeń (RWDZ) prowadzonych przez organy I instancji oraz prowadzenie postępowań związanych z nie wy daniem w terminie decyzji o pozwoleniu na budowę;

2) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;

3) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;

4) ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej;

5) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, w tym: organizowanie naboru i ocena wniosków o dofinansowanie, sporządzenie listy zadań rekomendowanych do dofinansowania, przygotowanie umów o dofinansowanie, sporządzenie harmonogramów wypłat, weryfikacja wniosków o wypłatę dofinansowania, rozliczanie i kontrola przekazanego dofinansowania, sprawozdawczość;

6) ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, w tym: organizowanie naboru wniosków, ocena wniosków, przygotowanie umów o dopłatę, wnioskowanie o środki do Ministerstwa Infrastruktury, rozliczenie i kontrola środków, sprawozdawczość;

7) ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w szczególności wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach zamkniętych, wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych oraz analiza rejestrów wydanych przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast decyzji o ustalaniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w sprawie niewydanych w terminie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;

8) ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. w zakresie monitorowania pomocy niebędącej pomocą publiczną udzielonej pracodawcom w związku z ustawą z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach zwianych z usuwaniem skutków powodzi;

9) ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, w tym:

a) ustanawianie i znoszenie strefy ochronnej obejmującej teren ochrony bezpośredniej i teren ochrony pośredniej w drodze aktu prawa miejscowego,

b) ustanawianie na wniosek Wód Polskich w drodze aktów prawa miejscowego obszarów ochronnych,

c) prowadzenie rejestrów i zbiorów danych w zakresie stref ochronnych,

d) opiniowanie projektu planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,

e) uzgadnianie z Wodami Polskimi decyzji na wykonanie budowy i na zwrot kosztów budowy urządzeń melioracyjnych,

f) przyjmowanie w drodze aktu prawa miejscowego planów utrzymania wód,

g) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej rocznego sprawozdania z działań,

h) ustanawianie i znoszenie obwodów rybackich - aktem prawa miejscowego oraz przekazywanie do dnia 31 stycznia informacji z zakresu rybactwa śródlądowego za rok poprzedni;

10) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, za wyjątkiem zadań określonych w § 86 ust. 1 pkt 29;

11) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym w odniesieniu do budowy i przebudowy linii kolejowych;

12) ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego;

13) ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych;

14) ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;

15) ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu;

16) ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, w zakresie wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę i nadawania jej rygoru natychmiastowej wykonalności, przyjmowania zgłoszeń rozpoczęcia i zakończenia budowy, robot objętych przedmiotową ustawą, przeprowadzania obowiązkowej kontroli budowy oraz wydawania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie inwestycji, dla których taki obowiązek został ustanowiony w decyzji;

17) ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, w tym wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę i nadawanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności;

18) ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, w tym wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę i nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności.

19) ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących;

20) ustawy z dnia 16 marca 2023 r. o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych;

21) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy w zakresie zapewnienia wypłaty dla gmin środków finansowych przeznaczonych na bezpłatny transport do lokalu wyborczego i transportu powrotnego, wyborcom niepełnosprawnym o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, którzy w dniu wyborów kończą 60 lat.

2. Realizacja zadań Wojewody w zakresie dotyczącym:

1) działalności Izb Rolniczych;

2) udziału w opiniowaniu uchwał jednostek samorządu terytorialnego oraz  Świętokrzyskiej Izby Rolniczej w zakresie działania Wydziału;

3) uzgadniania planu postępowania na wypadek awarii powodującej niekontrolowane rozprzestrzenianie się Organizmów Genetycznie Zmodyfikowanych (GMO) zagrażające zdrowiu ludzi lub środowisku, w przypadku zamkniętego użycia GMO zaliczanego do III lub IV kategorii;

4) prowadzenia spraw związanych z realizacją Programów „Ochrona Przeciwosuwiskowa” oraz „Ochrona Wąwozów Lessowych”;

5) realizacji zadań wynikających z Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Świętokrzyskim a Ministrem Rozwoju i Finansów w sprawie określenia zakresu i warunków realizacji zadań w zakresie desygnacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 - 2020;

6) realizacji resortowego programu pn. „Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Maluch+”, w tym organizowanie naboru wniosków, ocena projektów, wnioskowanie o środki, przygotowywanie umów dotacji, rozliczanie i kontrola środków, sprawozdawczość;

7) prowadzenia spraw związanych z uzgadnianiem organizacji procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;

8) wyznaczania dworców, w których jest udzielana pomoc osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dotyczących praw pasażerów;

9) prowadzenia spraw i obsługi kandydatów zarejestrowanych w likwidowanych związkach spółdzielni mieszkaniowych;

10) ustalania i ogłaszania w Dzienniku Urzędowym, w drodze obwieszczenia, wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych dla województwa świętokrzyskiego;

11) prowadzenia spraw związanych z udzielaniem dotacji celowych na realizację zadań rządowych zleconych do realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności:

a) dla gmin na postępowanie w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,

b) dla gmin na zwrot z budżetu państwa utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku leśnego przedsiębiorców o statusie Centrum Badawczo-Rozwojowego,

c) dla gmin na zwrot z budżetu państwa utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego,

d) dla gmin na realizację wypłat w ramach dodatku energetycznego,

e) dla gmin na obsługę zadań wykonywanych na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej i punkcie informacji dla przedsiębiorcy,

f) dla powiatów na prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców oraz rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów,

g) dla samorządu Województwa Świętokrzyskiego na wsparcie i promocji turystyki,

h) dla Samorządu Województwa Świętokrzyskiego na wydatki związane z przeprowadzaniem kontroli przez upoważnionego uprawnionego psychologa w ramach sprawowanego przez marszałka województwa nadzoru nad przeprowadzaniem badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu,

i) dla samorządu Województwa Świętokrzyskiego na wydawanie zaświadczeń/wtórników zaświadczeń ADR,

j) dla samorządu Województwa Świętokrzyskiego na finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów - krajowe autobusowe przewozy pasażerskie,

k) dla Samorządu Województwa Świętokrzyskiego na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach,

i) dla gmin na realizację wypłat dodatku osłonowego

12) prowadzenia spraw związanych z udzielaniem dotacji celowych na rządowe zadania zlecone i zadania własne objęte działami środowisko i rolnictwo realizowane przez:

a) Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych,

b) jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zalesiania gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa oraz na odnowienie i przebudowy drzewostanu zniszczonych w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych w przypadku pożarów oraz innych klęsk żywiołowych,

c) samorząd Województwa Świętokrzyskiego:

- na wypłaty odszkodowań za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne objęte całoroczną ochroną,

- opracowanie inwentaryzacji złóż kopalin i ujęć wód podziemnych oraz na wykonanie koreferatów do dokumentacji geologicznej,

- na finansowanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi oraz wynagrodzeń bezosobowych pracowników samorządu realizujących zadania rządowe zlecone wynikające z ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze, ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 września 2013 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami,

- na opracowanie Programu ochrony środowiska przed hałasem dla terenów poza aglomeracjami, położonych w pobliżu dróg, których eksploatacja spowodowała negatywne oddziaływanie akustyczne,

- na opracowanie Programu ochrony powietrza,

- na finansowanie operacji, o których mowa w art. 3 ust 2 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,

- na przyszłe finansowanie kosztów kwalifikowanych ponoszonych na realizację operacji zgłoszonych do finansowania w ramach PRO W 2014-2020,

- na dofinansowanie zadań własnych samorządu województwa, o których mowa ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody;

13) prowadzenia spraw związanych z udzielaniem dotacji podmiotowym spółkom wodnym na bieżące utrzymywanie wód i urządzeń melioracji wodnych oraz realizacji inwestycji;

14) prowadzenia działalności kontrolnej w zakresie wykorzystania środków finansowych przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach umów dotacji celowych;

15) pełnienia przez Wojewodę funkcji organu wyższego stopnia względem decyzji administracyjnych starosty dotyczących udzielania kredytów mieszkaniowych dla bezrobotnych na podstawie ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę,

16) realizacji Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej - Mosty dla Regionów (2019-2028), w tym: zawieranie umów dotacji, uruchamianie środków z rezerwy, monitorowanie wykorzystania środków, rozlicznie, kontrola oraz sprawozdawczość;

17) realizacji Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach Lokalnych w Województwie Świętokrzyskim 2019-2023 Bezpieczni na 5+ na podstawie Porozumienia w sprawie opracowania i realizacji Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach Lokalnych w Województwie Świętokrzyskim zawartego w dniu 3 stycznia 2019 r. pomiędzy Wojewodą Świętokrzyskim a Województwem Świętokrzyskim;

18) realizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie wniosku o udzielenie poręczenia lub gwarancji oraz trybu udzielania przez Skarb Państwa poręczenia i gwarancji;

19) udzielania dotacji celowych na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, a w szczególności na dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych, w ramach środków otrzymanych z rezerw celowych budżetu państwa;

20) realizacja ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej, w tym:

a) obsługa Systemu Harmonogramowania, Rejestrowania i Monitorowania Pomocy Publicznej (SHRIMP) udzielonej przedsiębiorcom,

b) obsługa Systemu Rejestracji Pomocy Publicznej (SRPP) udzielonej w rolnictwie i rybołówstwie;

21) przygotowywania projektów planu wydatków budżetowych oraz opracowywanie budżetu zadaniowego na bieżące i kolejne lata budżetowe w zakresie wszystkich zadań rządowych i programów rozwojowych realizowanych przez Wydział;

22) koordynacji inwestycji finansowanych z budżetu państwa, w tym:

a) analiza i weryfikacja programów inwestycyjnych,

b) przygotowywanie opinii do Wydziału Finansów i Budżetu na temat planowanych do realizacji inwestycji celem akceptacji przez Wojewodę lub osobę upoważnioną,

c) prowadzenie rejestru/wykazów weryfikowanych inwestycji,

d) rozliczanie i kontrola realizacji inwestycji finansowanych z budżetu państwa;

23) opracowania listy wydatków majątkowych ujętych w zbiorczym formularzu planistycznym przygotowanym na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok następny;

24) opiniowania projektów dokumentów dotyczących planowania i wdrażania funduszy strukturalnych w latach 2021-2027 i przekazywanie tych opinii właściwym organom;

25) koordynowania działań podejmowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;

26) obsługi oraz wykonywania zadań Komisji Wojewódzkiej do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej oraz w budynkach mieszkalnych, spowodowanych przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne, a także Komisji Wojewódzkiej do spraw szacowania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej, w tym:

a) weryfikacja protokołów zbiorczych sporządzonych przez oddziały terenowe Komisji Wojewódzkiej do spraw szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej oraz budynkach mieszkalnych, w których wystąpiły szkody spowodowane przez niekorzystne zjawiska,

b) potwierdzanie strat określonych w protokołach indywidualnych składanych przez poszkodowanych rolników prowadzących gospodarstwa rolne lub działy specjalne produkcji rolnej,

c) obsługa Wojewódzkiej Komisji oraz nadzór nad pracami komisji gminnych ds. szacowania skutków klęsk żywiołowych na terenie województwa świętokrzyskiego,

d) weryfikacja strat w infrastrukturze komunalnej, oszacowanych przez komisje działające na szczeblu samorządowym;

27) uczestnictwa w pracach Komitetów Sterujących (KS) „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu rzeki Odry” (POPDO) oraz „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły” (PODOW).

§ 78.1. Z zakresu działania Wydziału Infrastruktury i Rozwoju do podpisu Wojewody zastrzega się:

1) powoływanie Komisji Egzaminacyjnej:

a) dla sprawdzenia kwalifikacji kandydatów na instruktorów i instruktorów oraz kandydatów na wykładowców i wykładowców,

b) (uchylony);

2) powoływanie Komisji Wojewódzkiej oraz oddziałów terenowych Komisji do spraw szacowania skutków klęsk żywiołowych na terenie województwa świętokrzyskiego w infrastrukturze komunalnej;

3) powoływanie Komisji Wojewódzkiej oraz oddziałów terenowych Komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej oraz w budynkach mieszkalnych, spowodowanych przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne;

4) powoływanie Wojewódzkiego Zespołu nadzorującego realizacje zadań w zakresie ochrony wąwozów lessowych przed erozją oraz przeciwdziałania ruchom osuwiskowym i usuwania ich skutków;

5) powołanie komisji ds. naboru i oceny wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg;

6) powołanie komisji ds. naboru i oceny wniosków w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;

7) powołanie komisji ds. oceny wniosków w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w zakresie dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

2. Z zakresu działania Wydziału Infrastruktury i Rozwoju do podpisu Wojewody lub osoby upoważnionej zastrzega się:

1) umowy dotacji celowych z beneficjentami Programu „Maluch+”;

2) umowy dotacji celowych na likwidację skutków klęsk żywiołowych;

3) umowy na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej;

4) umowy na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego finansowanych lub współfinansowanych z budżetu państwa;

5) ustalanie na okres 6 miesięcy i ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym, w drodze obwieszczenia, wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych dla województwa świętokrzyskiego;

6) umowy o udzielenie dofinansowania z wnioskami na zadania realizowane w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg;

7) umowy o udzielenie dofinansowania z organizatorami publicznego transportu zbiorowego na zadania realizowane w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

 

 

 

Wykaz

organów orzekających oraz opiniodawczo-doradczych

działających w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach

 

2. Wydział Infrastruktury i Rozwoju:

1) Komisja Egzaminacyjna dla sprawdzenia kwalifikacji kandydatów na instruktorów i instruktorów oraz kandydatów na wykładowców i wykładowców – przeprowadza egzaminy teoretyczne i praktyczne sprawdzające kwalifikacje kandydatów na instruktorów i instruktorów oraz kandydatów na wykładowców i wykładowców;

2) Komisja Egzaminacyjna dla sprawdzenia kwalifikacji kierowców wykonujących przewóz drogowy – przeprowadza egzaminy teoretyczne sprawdzające kwalifikacje kierowców wykonujących przewóz drogowy;

3) Komisja Wojewódzka oraz Oddziały terenowe Komisji do spraw szacowania skutków klęsk żywiołowych na terenie województwa świętokrzyskiego w infrastrukturze komunalnej;

4) Komisja Wojewódzka oraz Oddziały terenowe Komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej oraz budynkach mieszkalnych spowodowane przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne;

      5) Wojewódzki Zespół nadzorujący realizację zadań w zakresie ochrony wąwozów lessowych przez erozją oraz przeciwdziałania ruchom osuwiskowym i usuwania ich skutków.

 

 

 

 

Metryka strony

Data publikacji : 12.11.2023
Data modyfikacji : 04.01.2024 Rejestr zmian
Osoba publikująca: Robert Wzorek
Autor : Robert Wzorek